ПОРТАЛ ДІЯ ЧАСТКОВО ДУБЛЮВАТИМЕ ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
СУДОЧИНСТВА В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
Верховна Рада України прийняла у другому читанні законопроект «Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного стану» [1].
На момент написання цього тексту законопроєкт 7315 [2] ще очікує на підписання Президентом України і офіційне оприлюднення, однак його прийняття заслуговує на увагу щонайменше з погляду обумовленості воєнним станом в Україні та з погляду введення окремих інформаційних елементів судочинства у поле дії системи Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (Портал Дія). Законопроект 7315 вносить зміни у дві загалом не зв’язані між собою статті Закону України «Про судоустрій і статус суддів» [3]: ст.11 «Гласність і відкритість судового процесу» та ст.128 «Збори суддів».
У
даному розгляді ми б хотіли зосередитись лише на першій зміні, яка по суті
стосується системи інформаційного забезпечення судового процесу, яке на
сьогодні здійснюється через Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему
(ЄСІТС), включно із офіційним веб-порталом судової влади. Зміна частково
вводить у це поле також Портал Дію. Тепер інформацію про суд, який розглядає
справу, сторони спору та предмет позову, місце, дату і час судового засідання,
може бути надано також з використанням Єдиного державного веб-порталу
електронних послуг, в тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія
(Дія).
Водночас
програмними засобами цього веб-порталу, в тому числі мобільного додатка Порталу
Дія (Дія), може бути також забезпечено відображення та отримання в електронній
формі судового рішення по справі, виконавчого документу, виданого у формі
електронного документу, особою, що є стороною по справі та авторизувалась через
Портал Дія. Як бачимо, за своєю побудовою нові норми не скасовують попередній
порядок, а носять альтернативний характер.
При
цьому у пояснювальній записці до законопроекту 7315 зазначається, що надання в
такому вигляді інформації не матиме статусу офіційного повідомлення, але
учасник судового процесу буде поінформований і зможе в подальшому вжити
необхідних заходів для захисту своїх прав та інтересів, в тому числі отримати
офіційну інформацію про рух справи, про судові рішення у справі, ознайомитися з
матеріалами справи тощо.
Головне
науково-експертне управління (ГНЕУ) апарату Верховної ради України у своєму
Висновку щодо законопроекту 7315 висловлює ряд зауважень. Зокрема, Єдиний
державний веб-портал електронних послуг, в тому числі мобільний додаток Порталу
Дія, створювалися для іншої мети, ніж інформування про конкретні судові справи
та надання можливості отримання в електронній формі судового рішення по справі,
виконавчого документу, виданого у формі електронного документу. По-друге,
зазначене надання інформації не матиме статусу офіційного повідомлення. Далі, така
інформація буде доступною лише особам, що мають змогу авторизуватись на Порталі
Дія. І нарешті, у тексті зміни відсутні вказівки, що ці положення діятимуть
виключно в період дії воєнного стану, тобто, вони фактично діятимуть і в мирний
час.
Таким
чином, запропонована законопроектом 7315 зміна щодо входження Порталу Дія у
сферу інформаційного забезпечення судочинства, на наш погляд, викликає ряд
питань. Адже фактично окремі елементи такого забезпечення поряд із системою
ЄСІТС тепер паралельно здійснюватимуться також Порталом Дія, і не лише у
воєнний, але й у мирний період. Тобто, інформаційний ресурс судової влади частково
дублюватиметься інформаційним ресурсом виконавчої влади. Системного і логічного
пояснення тут не проглядається. Так, інформаційне дублювання – це добре, але це
додаткові кошти, а по-друге, охоплює воно чомусь лише одну вузьку ділянку, а не
чимало інших, не менш важливих інформаційних ресурсів держави. Інше можливе
пояснення, – що така зміна запроваджує своєрідний інформаційний контроль за
судочинством з боку Порталу Дія.
Справа у тому, що відразу після 24 лютого 2022р. доступ до Єдиного державного реєстру судових рішень (ЄДРСР) був закритий [4]. Відновлено доступ до ЄДРСР, так само як і роботу сервісу "Стан розгляду справ", було 20 червня 2022р. [5]. Ми вже звертали увагу на сумнівну ефективність такого рішення, а також на те, що ні підстав, ні порядку такого закриття доступу законодавством України не передбачено [6]. Оприлюднена інформація свідчить, що таке рішення ухвалив Голова Верховного суду [7]. Таким чином, майже на чотири місяці, за відсутності законодавчих підстав, публічний доступ до інформаційного забезпечення судочинства було обмежено, що ймовірно, суперечить принципам здійснення правосуддя, зокрема й під час воєнного стану. З такого погляду можна висловити обережне припущення щодо позитивного значення запровадження інформаційного контролю судочинства з боку Порталу Дія, як виключного, і можливо, тимчасового заходу. Однак остаточну оцінку можна буде дати лише за результатами практичної реалізації нововведень, передбачених законопроектом 7315.
Список використаних джерел:
Немає коментарів:
Дописати коментар