Колекції наукових & навчальних творів. Автор, упорядник - канд. юрид. наук, доцент, - Марченко Віктор Борисович


Collections of scientific & educational works

пʼятницю, 14 жовтня 2022 р.

Марченко В.Б. ПОРТАЛ ДІЯ ЧАСТКОВО ДУБЛЮВАТИМЕ ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СУДОЧИНСТВА В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ // «Правові та безпекові аспекти життя в Україні»: збірник матеріалів Міжнародної юридичної науково-практичної конференції «Актуальна юриспруденція», м.Київ, 14 жовтня 2022 року. [#075]



 

МАРЧЕНКО Віктор Борисович,
канд. юрид. наук, доцент,
професор кафедри підприємницького та корпоративного права
КНЕУ ім. В.Гетьмана

 

ПОРТАЛ ДІЯ ЧАСТКОВО ДУБЛЮВАТИМЕ ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СУДОЧИНСТВА В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ

Верховна Рада України прийняла у другому читанні законопроект «Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного стану» [1].

На момент написання цього тексту законопроєкт 7315 [2] ще очікує на підписання Президентом України і офіційне оприлюднення, однак його прийняття заслуговує на увагу щонайменше з погляду обумовленості воєнним станом в Україні та з погляду введення окремих інформаційних елементів судочинства у поле дії системи Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (Портал Дія). Законопроект 7315 вносить зміни у дві загалом не зв’язані між собою статті Закону України «Про судоустрій і статус суддів» [3]: ст.11 «Гласність і відкритість судового процесу» та ст.128 «Збори суддів».

У даному розгляді ми б хотіли зосередитись лише на першій зміні, яка по суті стосується системи інформаційного забезпечення судового процесу, яке на сьогодні здійснюється через Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему (ЄСІТС), включно із офіційним веб-порталом судової влади. Зміна частково вводить у це поле також Портал Дію. Тепер інформацію про суд, який розглядає справу, сторони спору та предмет позову, місце, дату і час судового засідання, може бути надано також з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, в тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).

Водночас програмними засобами цього веб-порталу, в тому числі мобільного додатка Порталу Дія (Дія), може бути також забезпечено відображення та отримання в електронній формі судового рішення по справі, виконавчого документу, виданого у формі електронного документу, особою, що є стороною по справі та авторизувалась через Портал Дія. Як бачимо, за своєю побудовою нові норми не скасовують попередній порядок, а носять альтернативний характер.

При цьому у пояснювальній записці до законопроекту 7315 зазначається, що надання в такому вигляді інформації не матиме статусу офіційного повідомлення, але учасник судового процесу буде поінформований і зможе в подальшому вжити необхідних заходів для захисту своїх прав та інтересів, в тому числі отримати офіційну інформацію про рух справи, про судові рішення у справі, ознайомитися з матеріалами справи тощо.

Головне науково-експертне управління (ГНЕУ) апарату Верховної ради України у своєму Висновку щодо законопроекту 7315 висловлює ряд зауважень. Зокрема, Єдиний державний веб-портал електронних послуг, в тому числі мобільний додаток Порталу Дія, створювалися для іншої мети, ніж інформування про конкретні судові справи та надання можливості отримання в електронній формі судового рішення по справі, виконавчого документу, виданого у формі електронного документу. По-друге, зазначене надання інформації не матиме статусу офіційного повідомлення. Далі, така інформація буде доступною лише особам, що мають змогу авторизуватись на Порталі Дія. І нарешті, у тексті зміни відсутні вказівки, що ці положення діятимуть виключно в період дії воєнного стану, тобто, вони фактично діятимуть і в мирний час.

Таким чином, запропонована законопроектом 7315 зміна щодо входження Порталу Дія у сферу інформаційного забезпечення судочинства, на наш погляд, викликає ряд питань. Адже фактично окремі елементи такого забезпечення поряд із системою ЄСІТС тепер паралельно здійснюватимуться також Порталом Дія, і не лише у воєнний, але й у мирний період. Тобто, інформаційний ресурс судової влади частково дублюватиметься інформаційним ресурсом виконавчої влади. Системного і логічного пояснення тут не проглядається. Так, інформаційне дублювання – це добре, але це додаткові кошти, а по-друге, охоплює воно чомусь лише одну вузьку ділянку, а не чимало інших, не менш важливих інформаційних ресурсів держави. Інше можливе пояснення, – що така зміна запроваджує своєрідний інформаційний контроль за судочинством з боку Порталу Дія.

Справа у тому, що відразу після 24 лютого 2022р. доступ до Єдиного державного реєстру судових рішень (ЄДРСР) був закритий [4]. Відновлено доступ до ЄДРСР, так само як і роботу сервісу "Стан розгляду справ", було 20 червня 2022р. [5]. Ми вже звертали увагу на сумнівну ефективність такого рішення, а також на те, що ні підстав, ні порядку такого закриття доступу законодавством України не передбачено [6]. Оприлюднена інформація свідчить, що таке рішення ухвалив Голова Верховного суду [7]. Таким чином, майже на чотири місяці, за відсутності законодавчих підстав, публічний доступ до інформаційного забезпечення судочинства було обмежено, що ймовірно, суперечить принципам здійснення правосуддя, зокрема й під час воєнного стану. З такого погляду можна висловити обережне припущення щодо позитивного значення запровадження інформаційного контролю судочинства з боку Порталу Дія, як виключного, і можливо, тимчасового заходу. Однак остаточну оцінку можна буде дати лише за результатами практичної реалізації нововведень, передбачених законопроектом 7315. 

Список використаних джерел:


1. Рада ухвалила Закон про здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного стану. ПЛАТФОРМА ЛІГА:ЗАКОН. ЮРЛІГА. URL: https://jurliga.ligazakon.net/news/212832_rada-ukhvalila-zakon-pro-zdysnennya-sudochinstva-v-umovakh-vonnogo-chi-nadzvichaynogo-stanu

2. Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного стану. № 7315 від 26.04.2022. URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/JI07329I?an=1

3. Про судоустрій і статус суддів: Закон України від 02.06.2016 № 1402-VIII. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19#Text

4. Публічний доступ до держреєстру судових рішень закритий з початку війни. Finbalance – Інтернет-портал про фінанси та економіку. 11.04.2022. URL: https://finbalance.com.ua/news/publichniy-dostup-do-derzhrestru-sudovikh-rishen-zakritiy-z-pochatku-viyni

5. Державна судова адміністрація України в тестовому режимі відновила доступ до ЄДРСР. Єдиний портал судової влади. ДСА України. 20 червня 2022. URL: https://dsa.court.gov.ua/dsa/pres-centr/news/1286014/

6. Марченко В.Б. Повноваження технічного адміністратора щодо закриття доступу до ЄДРСР в умовах воєнного стану. URL: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/37636?show=full

7. Ми всі згуртувалися і намагаємося швидко вирішити питання, що виникають у судовій системі у зв’язку з війною – Голова ВС. Єдиний портал судової влади. Верховний суд. 09 квітня 2022. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1267529/

Немає коментарів:

Дописати коментар