УДК: 351.71(043.2)
АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСОБИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ ОСОБИ
У ПОДАТКОВІЙ СФЕРІ
Аналіз поглядів вчених щодо поняття забезпечення прав, свобод, законних інтересів особи показує, що в основу його розуміння покладають такі ознаки як створення умов (гарантій) для правомірної та неухильної реалізації і захисту прав; сприяння реалізації прав і свобод, їх охорона і захист; створення сприятливих умов, охорона та захист прав [1, с. 272].
За аналогією із забезпеченням законності у державному
управлінні [2, с. 349], забезпечення прав особи потребує створення і зміцнення
певних гарантій. Гарантіями прав особи у загальному вигляді можна вважати обумовлені
закономірностями суспільного розвитку умови, засоби, фактори, що забезпечують
дотримання прав особи. Можна виділити загальні й спеціальні гарантії прав особи.
До загальних гарантій належать об’єктивні умови суспільного розвитку, серед
яких, як правило, виділяють політичні, економічні та ідеологічні умови. До
спеціальних гарантій належать:
– стан законодавства, його стабільність і
відповідність розвитку відносин у суспільстві, рівень юридичної техніки;
– рівень діяльності з попередження і припинення
правопорушень, у тому числі заходів юридичної відповідальності;
– доступність і якість правосуддя;
– ефективність контролю за реалізацією правових актів.
Активне використання наведених гарантій прав особи
досягається різними шляхами, проте всі вони передбачають цілеспрямовану
діяльність відповідних державних та інших органів і посадових осіб [2, с. 350].
Сукупність завдань, функцій, повноважень, форм, методів і порядку такої
діяльності доцільно вважати однією з провідних складових системи засобів
забезпечення прав особи. Цю складову утворюють такі основні групи засобів:
– різні види контрольної діяльності у сфері прав особи
з боку державних органів, органів місцевого самоврядування і громадських
організацій;
– різні способи реагування державних органів, насамперед
органів виконавчої влади, на звернення громадян (пропозиції, заяви і скарги) з
метою правової охорони і захисту їхніх прав і свобод;
– здійснення спеціалізованого судового захисту порушених
прав і свобод громадян у порядку адміністративного судочинства;
– притягнення до різних видів юридичної
відповідальності посадових осіб державних органів за протиправні дії щодо
громадян.
Стосовно податкової сфери, де предметом розгляду з
точки зору прав особи постають, перш за все, права та законні інтереси платника
податків, в літературі сформульовано механізм забезпечення прав та законних
інтересів платника податків [1, с. 275]. Цей механізм розглядається як система
умов, засобів, способів і методів, що забезпечують реалізацію суб’єктивних
можливостей платника податків стосовно застосування охоронних, захисних і
відновлюючих заходів органами державної податкової служби, їх посадовими і
службовими особами щодо порушених прав та законних інтересів платника податків
шляхом застосування матеріальних і процесуальних норм.
Такий механізм містить у собі:
а) гарантії здійснення суб'єктивних прав і законних
інтересів платників податків;
б) систему органів державної податкової служби, їх
посадових і службових осіб;
в) юридичні елементи механізму реалізації прав та
законних інтересів платників податку;
г) процес практичного втілення можливостей та
необхідностей у суспільні відносин, які виникають, розвиваються та зупиняються
у сфері оподаткування;
д) умови і фактори, які сприяють функціонуванню такого
процесу.
Нормативно-правова основа механізму забезпечення прав
та законних інтересів платників податку закріплена у цілій системі законодавчих
актів, і насамперед, у Конституції України, зокрема у ст. З, де зафіксовано, що
права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість
діяльності держави; у ст. 8, яка закріплює, що звернення до суду для захисту
конституційних прав і свобод людини та громадянина безпосередньо на підставі
Конституції України гарантується; у ст. 13, яка визначає, що держава забезпечує
захист усіх суб’єктів власності і господарювання. Безпосередньо положення, що
торкаються утвердження, гарантування, забезпечення охорони та захисту прав і
свобод громадян та реалізації покладених на них обов’язків закріплені у розділі
II Конституції України.
Правові положення щодо процедури оскарження і
опротестування постанови суб’єкта юрисдикційних повноважень, винесеної у справі
про адміністративне правопорушення містяться у Кодексі України про
адміністративні правопорушення, зокрема у главі 24.
Кодекс адміністративного судочинства України визначає
правову основу такого елементу механізму забезпеченням прав та законних
інтересів платників податків як адміністративне судочинство, завданням якого є захист
прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у
сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів
місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при
здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому
числі на виконання делегованих повноважень.
Спеціальний розділ законодавчого забезпечення прав
платників податків складає законодавство про оподаткування. Це, зокрема, Закони
України „Про державну податкову службу в Україні”, „Про систему оподаткування”,
„Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та
державними цільовими фондами”. Питання забезпечення прав та законних інтересів
платників податку є предметом регулювання також законодавчих актів, що
регулюють окремі напрями у сфері оподаткування, наприклад, Закону України „Про
податок з доходів фізичних осіб”.
Значну роль у забезпеченні прав та інтересів платників
податків відіграють підзаконні нормативно-правові акти відомчого характеру. Це,
зокрема, Інструкція про порядок розгляду звернень та особистого прийому
громадян в органах державної податкової служби України, затверджена наказом ДПА
України від 18 червня 2008 р. № 395, Положення „Про порядок подання та розгляду
скарг платників податків органами державної податкової служби”, затверджене
наказом ДПА України від 11 грудня 1996 р. № 29 та інші документи.
Адміністративно-правові засоби є провідною складовою механізму забезпечення прав особи у податковій сфері. Адміністративно-правовий захист прав, свобод та законних інтересів громадянина визначається як сукупність застосовуваних у порядку, врегульованому нормами адміністративного права, засобів, спрямованих на здійснення уповноваженими на те органами (посадовими особами), а також особами та громадянами відповідних процесуальних дій (процедур) [2, с. 380]. Останні спрямовані на припинення незаконного посягання на права, свободи таї інтереси громадян; ліквідацію будь-яких перешкод, що виникають при і їх здійсненні; визнання або підтвердження, поновлення та примусове і виконання прав, невиконаних або неналежним чином виконаних обов'язків з притягненням винної особи до відповідальності. За процесуальною формою адміністративно-правові засоби захисту прав осіб у податковій сфері можна поділити на судові та позасудові.
Література
1. Податкові спори: виникнення, природа, засоби
врегулювання: навч. посіб. / С. В. Буряк, П. В. Мельник, Ф. О. Ярошенко та ін.;
за заг. ред. С. В. Буряка. – К. : Юрінком Інтер, 2009. – 800 с.
2. Адміністративне право України. Академічний курс :
підруч. : [у двох томах]. – Том 1 : Загальна частина / ред. колегія : В. Б.
Авер’янов (голова) та ін. – К. : ТОВ „Видавництво „Юридична думка”, 2007. – 592
с.
Немає коментарів:
Дописати коментар