ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ БАЗОВИХ УМОВ ПОСТАВОК ТОВАРІВ У ЗЕД
Міжнародні правила тлумачення комерційних термінів Інкотермс є виданням Міжнародної торгової палати (МТП) і не відносяться до типу міжнародно-правових нормативних актів. Проте актами законодавства України до певного часу фактично встановлювалось обов’язкове застосування правил Інкотермс українськими суб’єктами у їхніх зовнішньоекономічних договорах. Такими актами були, зокрема, Указ Президента України № 567 від 04.10.94 «Про застосування Міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів», Господарський кодекс України, а також Положення про форму зовнішньоекономічних договорів (контрактів), затверджене Наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України № 201 від 06.09.2001 (Положення № 201).
Указ
№ 567 встановлював, що при укладанні суб’єктами підприємницької діяльності
України всіх форм власності договорів, у тому числі зовнішньоекономічних
договорів (контрактів), предметом яких є товари, застосовуються Міжнародні
правила інтерпретації комерційних термінів, підготовлені Міжнародною торговою
палатою у 1953 році (Правила ІНКОТЕРМС). Стаття 265 Господарського кодексу
України відповідно до пункту 4 визначала, що умови договорів поставки повинні
викладатися сторонами відповідно до вимог Міжнародних правил щодо тлумачення
термінів «Інкотермс».
Однак
у травні 2011р. та липні 2012р. були прийняті законодавчі акти, які внесли
суттєві зміни у правове регулювання застосування правил Інкотермс. Йдеться про
Указ Президента України № 589 від 19.05.2011 «Про визнання такими, що втратили
чинність, Указів Президента України від 4 жовтня 1994 року N 567 і від 1 липня
1995 року N 505» та Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих
актів України щодо визначення умов поставок» від 05.07.2012 № 5060.
По-перше,
як бачимо, Указом № 589 від 19.05.2011 були скасовані положення Указу № 567 від
04.10.94. А Закон № 5060 від 05.07.2012 вніс зміни щодо застосування правил
Інкотермс відразу у декілька нормативно-правових актів. Це зокрема,
Господарський кодекс України та Закон України «Про зовнішньоекономічну
діяльність».
Внаслідок
зазначених змін пункт 4 статті 265 Господарського кодексу набув принципово
нового звучання. Тепер сторони для визначення умов договорів поставки вже не
повинні, а мають право використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації,
правила міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо або у
виключній формі цим Кодексом чи законами України. Саме слово Інкотермс, як
бачимо, у статті 265 тепер взагалі не використовується.
Чи
означають вищенаведені законодавчі новації, що застосування правил Інкотермс в
Україні змінило свій модус від імперативної вимоги до диспозитивного права? Так
можна було б стверджувати, якби не одне принципове положення, яке останніми
новаціями фактично було змінене у протилежному напрямі. Йдеться про Положення
про форму зовнішньоекономічних договорів (контрактів), затверджене Наказом
Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України № 201 від
06.09.2001.
Змінами
від 12.09.2011 вимоги Положення № 201 щодо обов’язкового застосування правил
Інкотермс у тексті зовнішньоекономічного договору були не лише не зняті, а й
посилені. Так, підпункт 1.5 зазначеного Положення під назвою «Базисні умови
поставки товарів (приймання-здавання виконаних робіт або послуг)» тепер
однозначно вказує, що у цьому розділі зазначається вид транспорту та базисні
умови поставки (відповідно до правил «Інкотермс», які визначають обов’язки
контрагентів щодо поставки товару і встановлюють момент переходу ризиків від
однієї сторони до іншої, а також конкретний строк поставки товару (окремих
партій товару).
Чи
є вищенаведена неузгодженість прикрою випадковістю чи свідомим наміром – можемо
лише здогадуватись. Що ж слід зробити для врегулювання застосування правил
Інкотермс як диспозитивного права сторін зовнішньоекономічного контракту?
Залишилось зовсім небагато – лише перенести підпункт 1.5 про застосування
базових умов поставки товарів із числа обов’язкових умов зовнішньоекономічного
контракту за пунктом 1 Положення № 201 до числа необов’язкових (факультативних)
умов, визначених пунктом 2 зазначеного Положення.
Список використаних джерел
1.
Господарський кодекс України: від 16 січня
2003р. № 436 // Відомості Верховної Ради України. – 2003. – № 18. – Ст.144.
2.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів
України щодо визначення умов поставок: закон України від 05.07.2012 № 5060 // Офіційний
вісник України. – 2012. – № 58. – Ст. 2315.
3. Про зовнішньоекономічну діяльність: закон
України від 16.04.1991р. № 959 // Відомості Верховної Ради України. – 1991. – №
29. – Ст. 377.
4. Про застосування Міжнародних правил
інтерпретації комерційних термінів: Указ Президента України № 567 від 04.10.94.
5. Про визнання такими, що втратили чинність,
Указів Президента України від 4 жовтня 1994 року N 567 і від 1 липня 1995 року
N 505: Указ Президента України № 589 від 19.05.2011 // Офіційний вісник
України. – 2011. – № 39. – Ст. 1594.
6. Положення про форму зовнішньоекономічних
договорів (контрактів): наказ Мінекономіки та з питань Європейської інтеграції
України від 06.09.2001 № 201 // Офіційний вісник України. – 2001. – № 39. – Ст.
1784.
7. Марченко В. Б., Шаповалов Д. В.Правові основи зовнішньоекономічної діяльності. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни. – К.: КНЕУ, 2005. – 207с.
Немає коментарів:
Дописати коментар