УДК 342.951
ПОНЯТТЯ ТА ПРАВОВЕ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ В УКРАЇНІ
A CONCEPT AND LEGAL PROVIDING OF DIGITAL
TRANSFORMATION IN UKRAINE
Стаття
присвячена дослідженню правових аспектів процесу цифрової трансформації в
Україні. Визначено поняття цифрової трансформації в Україні як
державно-правового процесу. Окреслено види та коло документів, що складають
правове забезпечення цифрової трансформації в Україні. Робиться висновок про
необхідність державно-приватного партнерства у даному процесі, а також щодо
організації громадських обговорень відповідних законопроектів.
Ключові слова: цифрова трансформація, цифрова економіка, електронні послуги, електронне урядування, електронна демократія, державно-приватне партнерство.
The article deals with the legal
aspects of the digital transformation process in Ukraine. The concept of
digital transformation in Ukraine as a state-legal process is defined. The
types and range of documents constituting the legal support for digital
transformation in Ukraine are outlined. The conclusion is drawn about the need
for public-private partnership in this process, as well as for organizing
public discussions on relevant bills.
The concept of digital
transformation in Ukraine can be considered as a process of influence of the
state on the society as a whole, its institutions, the apparatus of the state
itself, economy and business with the purpose of introduction of digital
information and communication technologies in relevant public relations through
both purely state-legal activity and state-private partnership. It should be
noted that the Ukrainian dimension of the digital transformation process is
coming from above, from the state. That is why the optimum regime for digital
transformation in Ukraine would obviously be a public-private partnership. The
subject of digital transformation can be considered a wide range of public
relations, where in principle the use of digital information and
telecommunications technologies. Legal support for digital transformation is a
voluminous array of legal documents that can be divided into two groups: policy
and regulatory. The legal group is represented by the Laws of Ukraine («On
Electronic Trust Services», «On E-Commerce», «On Telecommunications», etc.), as well as by-laws. The
policy group consists of concepts, plans and strategies adopted at the
government and presidential levels. Of paramount importance for Ukraine are the
documents defining the European course of our country. These include regulatory
documents such as the Association Agreement with the EU and directive
documents, such as the Digital Single Market Strategy for Europe. Perspective
aspect of the legal support of digital transformation is the draft normative
acts and directive documents in the field of digital transformation - laws,
concepts, road maps, etc. Given the current public context, it would be
appropriate for the Committee and the Ministry of Digital Transformation to
organize public debates on the relevant draft laws
Keywords: digital transformation, digital
economy, e-services, e-governance, e-democracy, public-private partnership.
Впродовж декількох останніх років в Україні на державному рівні плануються заходи щодо інтенсивного впровадження цифрових технологій в усі сфери суспільного життя. Починаючи від Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020» [1], у державі прийнято цілий ряд відповідних концепцій, планів, стратегій, законів і інших нормативно-правових актів.
На сучасному політико-правовому
етапі процес впровадження цифрових технологій здійснюється у контексті так
званої цифрової трансформації. Організаційно цей процес підкріплено створенням
Комітету з питань цифрової трансформації у складі Верховної ради України та
Міністерства цифрової трансформації на урядовому рівні. Останнє було утворене
урядом через реорганізацію Державного агентства з питань електронного
урядування шляхом перетворення [2].
Слід відзначити, що поняття
цифрової трансформації на сьогодні не має спеціального визначення ні в
законодавчих, ні в будь-яких інших правових документах. Відповідно й масив
правового забезпечення даного процесу залишається досить невизначеним.
Науково-правові дослідження та публікації на тему цифрової трансформації поки
що залишаються нечисленними, мало зачіпають як поняття і зміст даного процесу,
так і питання його правового забезпечення. Деякі автори, у цілому вірно
визначивши європейські орієнтири процесу цифрової трансформації в Україні,
вважають, що її впровадженням продовжує займатись вже не існуюче Державне
агентство з питань електронного урядування [3].
Частина публікацій зводиться переважно до традиційного скепсису щодо ролі
держави, її нездатності налагодити партнерство з бізнесом, внаслідок зокрема,
негативного ставлення до криптовалюти [4]. Інші
публікації зачіпають питання цифрової трансформації у вузькому контексті
окремих суспільних галузей, зокрема освіти, і не торкаються його суті і змісту
як цілісного процесу державно-правового життя України [5]. Отже, необхідність і актуальність цілісного дослідження та
відповідної публікації щодо поняття та правового забезпечення цифрової
трансформації в Україні, на наш погляд, не викликає сумнівів.
Таким чином, мета даної публікації
полягає в тому, щоб на основі науково-правового дослідження, визначити поняття
та правове забезпечення процесу цифрової трансформації в Україні.
Переходячи до викладу основного змісту, слід зауважити, що не дивлячись на відсутність будь-яких офіційних визначень щодо поняття цифрової трансформації, ми однак достатньо точно можемо скласти уявлення про зміст цього поняття, проаналізувавши компетенцію та повноваження Міністерства цифрової трансформації (МЦТ), що відображені у його Положенні [6].
Слід зауважити, що українському
вимірі процес цифрової трансформації йде зверху, від держави, що загалом є
характерним і об’єктивним переважно для посттоталітарних країн. Для країн
західної традиції цей процес має скоріше зворотний напрям, тобто, знизу, перш
за все, від бізнесу. У цьому контексті цифрова трансформація (Digital
transformation) визначається як трансформація бізнесу шляхом перегляду
бізнес-стратегії або цифрової стратегії, моделей, операцій, продуктів,
маркетингового підходу, цілей тощо, шляхом прийняття цифрових технологій [7]. Трансформація означає, що цифрові рішення
за своєю суттю забезпечують нові види інновацій та творчість в певній області,
а не просто вдосконалюють та підтримують традиційні методи. У вужчому сенсі «цифрова
трансформація» може пов’язуватись із поняттям «безпаперовий офіс» та досягнення
«цифрової зрілості бізнесу», яка впливає як на окремі підприємства, так і на
цілі сегменти суспільства, такі як уряд, масові комунікації, мистецтво,
медицина, і наука. Таким чином, в українських реаліях оптимальним режимом для
здійснення цифрової трансформації було б очевидно, державно-приватне
партнерство.
Переходячи до питання про правове
забезпечення цифрової трансформації слід відзначити, що аналіз всього масиву
державно-правових документів даної сфери дає змогу здійснити декілька градацій.
Зокрема, за характером змісту можна виділити дві великі групи: директивні та нормативні.
Групу директивних документів складають концепції, плани і стратегії, прийняті
на урядовому та президентському рівні. Нормативні документи представлені, перш
за все, законами на зразок Закону України «Про електронні довірчі послуги» і
ін., а також численними підзаконними актами уряду і міністерств. Виключне
значення у якості правового орієнтиру для України становлять документи, що
визначають європейський курс нашої держави. Сюди відносяться як нормативні
документи на зразок Угоди про асоціацію [8], так
і директивні на зразок Стратегії єдиного цифрового ринку для Європи [9]. Окремої уваги також заслуговують так
звані перспективні документи, тобто, проекти нормативних актів та директивних
документів у сфері цифрової трансформації – законів концепцій, дорожніх карт
тощо.
Розглянемо директивні документи
сфери цифрової трансфомації, оскільки саме вони містять базові філософські,
політичні, правові та організаційні положення, що стають основою для
нормативних настанов та подальшої практичної реалізації. Одне з провідних місць
тут належить Стратегії єдиного цифрового ринку для Європи (A Digital Single
Market Strategy for Europe) [9], як одному із перших
хронологічно та як визначальному спеціальному документу з точки зору
європейської цифрової стратегії України. Цей документ підготовлений Європейською
комісією у 2015 році і визначає три базові опори єдиного цифрового ринку
Європи.
По-перше, передбачається покращення
доступу споживачів та підприємств до товарів і послуг в Інтернеті по всій
Європі, що вимагає швидкого усунення ключових відмінностей між онлайн та офлайн
режимами, щоб зруйнувати бар'єри для транскордонної онлайн-діяльності.
По-друге, створення належних умов для розвитку цифрових мереж та послуг, для
чого потрібна швидка, безпечна інфраструктура та контентові сервіси,
підтримувані правильними регуляторними умовами для інновацій, інвестицій,
чесної конкуренції та рівних умов. По-третє, максимізація потенціалу зростання
європейської цифрової економіки, для чого необхідне використання інфраструктури
та технологій ІКТ, таких як хмарні обчислення та великі дані, досліджень та
інновацій для підвищення конкурентоспроможності промисловості, а також
поліпшення державних послуг, інклюзивності та навичок. Слід відзначити, що
значна частина положень Стратегії спрямована на подолання між державних бар’єрів
всередині ЄС, таких зокрема, як геоблокування, відмінності у регулюванні
радічастотного ресурсу, поштових відправлень тощо.
У контексті європейської стратегії слід згадати про значення Угоди про асоціацію з Європейським Союзом [8] для цифрової трансформації в Україні. Так, зокрема, згідно із Додатком XVII-3 до Угоди, Україна бере на себе зобов’язання щодо впровадження низки європейських правил що застосовуються до телекомунікаційних послуг. Важливим завданням Угоди є також розвиток електронної торгівлі (ст.ст. 139, 140), що передбачає комплексне рішення проблеми щодо розвитку її складових елементів, одним із неодмінних серед яких є електронна ідентифікація суб'єктів електронних транзакцій. В цій частині Угода передбачає, що сторони підтримують діалог з питань регулювання, зокрема, щодо визнання сертифікатів електронних підписів, виданих населенню, та сприяння розвитку послуг транскордонної сертифікації (пп.а, п.1, ст.140). Слід зазначити, що в Україні здійснено певні кроки у напрямі запровадження важливих елементів електронної ідентифікації, прийнято відповідні нормативно-правові акти.
Важливим аспектом правового
забезпечення цифрової трансформації є нормотворчість, тобто, проекти законів,
що мають втілити в життя положення директивних документів. 28 серпня 2019
Перший віце-прем’єр-міністр України – Міністр економічного розвитку і торгівлі
України Степан Кубів повідомив про практичне завершення роботи над проектом
закону про цифрову економіку, який стане важливим системним документом для
цифрового розвитку України і додасть 5-7% до ВВП України щорічно [15]. Слід відзначити однак, що текст
проекту на сьогодні відсутній у відкритому доступі.
Більш доступною є законотворча
діяльність в комітетах Верховної Ради України, зокрема, Комітету з питань
цифрової трансформації [16]. Як свідчить офіційна
інформація, на сьогодні, Комітет визначено головним з підготовки 8
законопроектів. Серед них зокрема, проект Закону про публічні електронні
реєстри, проект Закону про електронні комунікації, проект Закону про
радіочастотний ресурс України, проект Закону про розвиток інфраструктури для
цифрової трансформації економіки і суспільства. Слід відзначити, що в Комітеті,
як і в Міністерстві цифрової трансформації відсутня інформація щодо організації
громадських обговорень відповідних законопроектів.
Які нормативно-правові документи
рівня закону становлять діючу на сьогодні нормативну базу процесу цифрової
трансформації, як це вважають в Міністерстві цифрової трансформації, – про це
можна скласти уявлення з інформації на веб-сайті МТЦ у його розділі
«Законодавство» [17]. Це зокрема, Закони України
Про інформацію, Про телекомунікації, Про електронні документи та електронний
документообіг, Про адміністративні послуги, Про Єдиний державний демографічний
реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу
чи її спеціальний статус, Про електронні довірчі послуги, Про доступ до публічної
інформації, Про Концепцію Національної програми інформатизації, Про Основні
засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки.
Очевидно, що перелік недостатньо повний і сюди можна також додати Закони Про
електронну комерцію, Про захист персональних даних і ще чимало дотичних до
даної сфери. Таким чином, цілком очевидним є те, що чинне нормативне поле
процесу цифрової трансформації є досить широким, а отже і складність його
розвитку є високою.
ЛІТЕРАТУРА
1. Про Стратегію сталого розвитку «Україна
– 2020»: Указ Президента України від 12.01.2015 №5. Url:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015
2. Деякі питання оптимізації
системи центральних органів виконавчої влади: Постанова КМУ від 2 вересня 2019
р. № 829. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/829-2019-%D0%BF
3. Духовна О. Україна «в
цифрі»: напрямки реформування. Юридична Газета online. Url: http://yur-gazeta.com/publications/practice/informaciyne-pravo-telekomunikaciyi/ukrayina-v-cifri-napryamki-reformuvannya.html
4. Довбенко А. Доповнена державна
реальність: критичний погляд на перехід до цифрової економіки. Юридична Газета
online. Url: http://yur-gazeta.com/dumka-eksperta/dopovnena-derzhavna-realnist-kritichniy-poglyad-na-perehid-do-cifrovoyi-ekonomiki.html
5. Бабаєв В. М., Стадник Г. В.,
Момот Т. В. Цифрова трансформація в сфері вищої освіти в умовах глобалізації. Комунальне
господарство міст. Том 2 № 148 (2019). Url: https://khg.kname.edu.ua/index.php/khg/issue/view/115
6. Питання Міністерства цифрової
трансформації: Постанова КМУ від 18 вересня 2019 р. №
856. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/856-2019-п
7. Цифрова трансформація (Digital
transformation). Вікіпедія. Url: https://uk.m.wikipedia.org/wiki/Цифрова_трансформація
8. Угода про асоціацію між
Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським
співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони:
Угода від 27.06.2014р. Url: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/984_011
9. A Digital Single Market Strategy for Europe:
Communication from the Comission to the European Parliament, the Council,
the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions.
Url: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A52015DC0192
10. Про схвалення Концепції
розвитку системи електронних послуг в Україні: Розпорядження КМУ від 16
листопада 2016 р. № 918-р. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/918-2016-р
11. Про схвалення Концепції
розвитку електронного урядування в Україні: Розпорядження КМУ від 20 вересня
2017 р. №
649-р. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/649-2017-р
12. Про затвердження плану заходів
з реалізації Концепції розвитку електронного урядування в
Україні: Розпорядження КМУ від 22 серпня 2018 р. №
617-р. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/617-2018-р
13. Про схвалення Концепції
розвитку електронної демократії в Україні та плану заходів щодо її
реалізації: Розпорядження КМУ від 8 листопада 2017 р. №
797-р. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/797-2017-р
14. Про схвалення Концепції
розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та
затвердження плану заходів щодо її реалізації: Розпорядження КМУ від
17 січня 2018 р. № 67-р. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р
15. Степан Кубів: Ми практично
завершили роботу над проектом закону про цифрову економіку. Урядовий портал. 28
серпня 2019 року. Url: https://www.kmu.gov.ua/news/stepan-kubiv-mi-praktichno-zavershili-robotu-nad-proektom-zakonu-pro-cifrovu-ekonomiku
16. Законотворча діяльність в
комітетах Верховної Ради України. Комітет з питань цифрової трансформації.
Офіційний портал Верховної ради України. Url: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc6_current?id=&pid069=248
17. Міністерство та Комітет
цифрової трансформації. Законодавство. Url: https://thedigital.gov.ua/regulations#group-active
Немає коментарів:
Дописати коментар