
ПРАВОВІ ЗАСАДИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ В УКРАЇНІ
В Україні на державному рівні здійснюються заходи щодо інтенсивного впровадження цифрових технологій в усі сфери суспільного життя. Починаючи від Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020» [1], у державі прийнято цілий ряд відповідних концепцій, планів, стратегій, законів і інших нормативно-правових актів. На сучасному політико-правовому етапі цей процес здійснюється у контексті так званої цифрової трансформації. Організаційно він підкріплений створенням Комітету з питань цифрової трансформації у складі Верховної ради України та Міністерства цифрової трансформації на урядовому рівні. Останнє було утворене урядом через реорганізацію Державного агентства з питань електронного урядування шляхом перетворення [2].
Слід зауважити, що українському
вимірі процес цифрової трансформації йде зверху, від держави, що загалом є
характерним і об’єктивним переважно для посттоталітарних країн. Для країн
західної суспільно-політичної традиції цей процес має скоріше зворотний напрям,
тобто, знизу, перш за все, від бізнесу. У цьому контексті цифрова трансформація
(Digital transformation) визначається як трансформація бізнесу шляхом перегляду
бізнес-стратегії або цифрової стратегії, моделей, операцій, продуктів,
маркетингового підходу, цілей тощо, шляхом прийняття цифрових технологій [4].
Трансформація означає, що цифрові рішення за своєю суттю забезпечують нові види
інновацій та творчість в певній області, а не просто вдосконалюють та
підтримують традиційні методи. У вужчому сенсі «цифрова трансформація» може пов’язуватись
із поняттям «безпаперовий офіс» та досягнення «цифрової зрілості бізнесу», яка
впливає як на окремі підприємства, так і на цілі сегменти суспільства, такі як
уряд, масові комунікації, мистецтво, медицина, і наука. Таким чином, в
українських реаліях оптимальним режимом для здійснення цифрової трансформації
було б очевидно, державно-приватне партнерство.
Щодо правового забезпечення
цифрової трансформації слід відзначити, що аналіз всього масиву
державно-правових документів даної сфери дає змогу здійснити декілька градацій.
Зокрема, за характером змісту можна виділити дві великі групи: директивні та нормативні.
Групу директивних документів складають концепції, плани і стратегії, прийняті
на урядовому та президентському рівні. Нормативні документи представлені, перш
за все, законами на зразок Закону України «Про електронні довірчі послуги» і
ін., а також численними підзаконними актами уряду і міністерств. Виключне
значення у якості правового орієнтиру для України становлять документи, що
визначають європейський курс нашої держави. Окремої уваги також заслуговують
так звані перспективні документи, тобто, проекти нормативних актів та
директивних документів у сфері цифрової трансформації – законів концепцій,
дорожніх карт тощо.
Директивні документи сфери цифрової
трансфомації містять базові філософські, політичні, правові та організаційні
положення, що стають основою для нормативних настанов та подальшої практичної
реалізації. Одне з провідних місць тут належить Стратегії єдиного цифрового
ринку для Європи (A Digital Single Market Strategy for Europe) [6].
У розділі нормативних документів слід згадати про важливе значення Угоди про
асоціацію з Європейським Союзом [5] для цифрової трансформації в
Україні. Проекти законів щодо цифрової трансформації готуються в Уряді та
комітетах Верховної Ради. Зокрема, в Комітеті з питань цифрової трансформації [8]
підготовлено проекти законів про публічні електронні реєстри, про електронні
комунікації, про радіочастотний ресурс України, про розвиток інфраструктури для
цифрової трансформації економіки і суспільства.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:
1. Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020»:
Указ Президента України від 12.01.2015 №5. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015
2. Деякі питання оптимізації системи центральних
органів виконавчої влади: Постанова КМУ від 2 вересня 2019 р. № 829. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/829-2019-%D0%BF
3. Питання Міністерства цифрової
трансформації: Постанова КМУ від 18 вересня 2019 р. № 856. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/856-2019-п
4. Цифрова трансформація (Digital transformation).
Вікіпедія. Url: https://uk.m.wikipedia.org/wiki/Цифрова_трансформація
5. Угода
про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом,
Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з
іншої сторони: Угода від 27.06.2014р. Url: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/984_011
6. A Digital Single Market Strategy for Europe:
Communication from the Comission to the European Parliament, the Council,
the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions.
Url: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A52015DC0192
7. Законотворча діяльність в комітетах Верховної
Ради України. Комітет з питань цифрової трансформації. Офіційний портал
Верховної ради України. Url: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc6_current?id=&pid069=248
Немає коментарів:
Дописати коментар