Колекції наукових & навчальних творів. Автор, упорядник - канд. юрид. наук, доцент, - Марченко Віктор Борисович


Collections of scientific & educational works

середу, 18 травня 2022 р.

Марченко В.Б. ПОВНОВАЖЕННЯ ТЕХНІЧНОГО АДМІНІСТРАТОРА ЩОДО ЗАКРИТТЯ ДОСТУПУ ДО ЄДРСР В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ // Україна і світ: правові питання регіональної та глобальної безпеки : зб. матеріалів міжнар. наук.-практ. конф. (18 трав. 2022 р.) / ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана», Юрид. ін-т, Каф. адмін. та фін. права ; [редкол.: Кузьменко О. В. та ін.]. – Київ : Вид. центр «Кафедра», 2022. – С. 148–151. [#073]


Марченко В.Б.,
кандидат юридичних наук, доцент,
професор кафедри підприємницького та корпоративного права
ДВНЗ «Київський національний економічний
університет імені Вадима Гетьмана»

ПОВНОВАЖЕННЯ ТЕХНІЧНОГО АДМІНІСТРАТОРА ЩОДО ЗАКРИТТЯ ДОСТУПУ ДО ЄДРСР В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Відразу після вторгнення 24 лютого 2022р. ворожих військ в Україну та оголошення воєнного стану загальний доступ до Єдиного державного реєстру судових рішень (ЄДРСР) був закритий. Як зазначалося на сторінці реєстру за підписом його адміністратора, це було зроблено "для запобігання загрози життю та здоров’ю суддів та учасників судового процесу у період воєнного стану" [1]. 5 квітня 2022р. за підписом Прес-служби Державної судової адміністрації (ДСА) було повідомлено про відновлення доступу до ЄДРСР, однак лише для суддів та працівників правоохоронних органів [2]. Серед іншого було також зазначено, що "технічним адміністратором було обмежено загальний та повний доступ до судових рішень, внесених до Реєстру". Отже, фактично суб’єктом прийняття рішення про закриття ЄДРСР визначено технічного адміністратора, а не ДСА України. Посилання на текст такого рішення відсутнє, судячи з усього він відсутній взагалі.


З невідомих причин в офіційній інформації немає жодних вказівок на правові підстави дій технічного адміністратора. Можливо чиновники з ДСА їх не знають або вважають, що це військова таємниця. У будь-якому разі, для правової науки є нагода заповнити дану прогалину і спробувати визначити конкретні законодавчі підстави закриття доступу до вказаного реєстру, правове походження цих підстав, хто такий технічний адміністратор як суб’єкт права і які його повноваження щодо зупинення доступу до ЄДРСР.

      Відповідно до Порядку ведення ЄДРСР [3] (надалі – Порядок) адміністратором ЄДРСР є державне підприємство "Інформаційні судові системи", віднесене до сфери управління ДСА. При цьому володільцем інформації ЄДРСР (держателем Реєстру) є ДСА України, яка вживає організаційних заходів, пов'язаних із забезпеченням ведення Реєстру. 23 грудня 2021р. розділ 8 вказаного Порядку був доповнений пунктом 6, згідно із яким обмеження (відтермінування) забезпечення загального доступу до електронних ресурсів Реєстру відбувається в порядку, визначеному законами України "Про доступ до судових рішень", "Про державну таємницю" та цим Порядком; а обмеження (відтермінування) загального доступу до електронних ресурсів Реєстру з інших підстав не допускається. Більше ніяких конкретизуючих норм щодо обмеження доступу до ЄДРСР Порядок не містить.

     Аналіз ЗУ "Про доступ до судових рішень" [4] показує, що поняття обмеження загального доступу до ЄДРСР у контексті, який ми розглядаємо, там відсутнє взагалі. Передбачено лише обмеження доступу з метою захисту інформації, що за рішенням суду розглядається у закритому засіданні. ЗУ "Про державну таємницю" [5] у цілому присвячений регулюванню відносин щодо державної таємниці, яка загалом може траплятися в окремих судових справах, однак не може бути підставою для закриття загального доступу до реєстру судових рішень, що власне і підтверджує аналіз цього закону. Таким чином, Порядок по суті не містить ні прямих, ні відсилочних норм щодо закриття ЄДРСР.

Наступним логічним напрямом пошуків міг би бути ЗУ "Про доступ до публічної інформації" [6], оскільки саме такою за своїм характером є інформація щодо судових рішень. За класифікацією даного Закону інформація ЄДРСР належить до категорії т.зв. відкритих даних[7] і даний Закон не передбачає ні підстав, ні порядку обмеження доступу до таких даних.

Ще один шлях до визначення правових підстав закриття доступу до ЄДРСР – це ЗУ "Про публічні електронні реєстри" [8]. Відповідно до цього Закону Реєстр судових рішень відноситься до категорії публічних електронних реєстрів. Адміністратором публічного електронного реєстру визначається юридична особа публічного права, що забезпечує функціонування та здійснює адміністрування публічного електронного реєстру, визначена законом або іншим нормативно-правовим актом, згідно з яким створено публічний електронний реєстр. При цьому технічним адміністратором реєстру є юридична особа публічного права, яка в межах та в обсягах, визначених договором, забезпечує супровід, функціонування та адміністрування публічного електронного реєстру. Згідно із ст.14 Закону до повноважень адміністраторів реєстрів відноситься забезпечення проведення технічних та технологічних заходів з надання, блокування та анулювання доступу до реєстрів, що здійснюються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України або держателем реєстрів. За нашими дослідженнями на сьогодні вказаного порядку КМУ не видавав ні щодо ЄДРСР, ні щодо електронних реєстрів загалом. Отже, обійшовши нормативне коло, ми фактично повернулись на висхідну точку, – а саме на Порядок ведення Єдиного державного реєстру судових рішень, затверджений Вищою радою правосуддя, який як ми вже зазначали вище, не визначає ні підстав, ні порядку застосування даного повноваження технічного адміністратора.

      Таким чином, на сьогодні законодавство України конкретно не визначає ні підстав, ні порядку закриття доступу до ЄДРСР в надзвичайних умовах, і зокрема, воєнного стану. ЗУ "Про публічні електронні реєстри" у принципі передбачає повноваження адміністраторів реєстрів щодо блокування та анулювання доступу до реєстрів, однак конкретні підстави і порядок реалізації таких повноважень на сьогодні відсутні. У даному розгляді ми не ставимо під сумнів намірів ДСА України та підлеглого їй державного підприємства "Інформаційні судові системи" щодо "запобігання загрози життю та здоров’ю суддів та учасників судового процесу", однак в умовах, коли величезний масив тих самих судових рішень продовжує знаходитись у відкритому доступі на недержавних реєстрах, такий хід виглядає непереконливим. У будь-якому разі, на наш погляд, в українському законодавстві має місце прогалина щодо врегулювання питання зупинення доступу до ЄДРСР та інших подібних публічних електронних ресурсів у надзвичайних умовах, яка потребує своєчасного вирішення від законодавчої влади України.


ЛІТЕРАТУРА

1.    Публічний доступ до держреєстру судових рішень закритий з початку війни. Finbalance – Інтернет-портал про фінанси та економіку. 11.04.2022. URL: https://finbalance.com.ua/news/publichniy-dostup-do-derzhrestru-sudovikh-rishen-zakritiy-z-pochatku-viyni

2.    У ДСА України відновили доступ до Єдиного державного реєстру судових рішень. Web-сторінка ДСА. 5 квітня 2022. URL: https://dsa.court.gov.ua/dsa/pres-centr/news/1266748/

3.    Порядок ведення Єдиного державного реєстру судових рішень: Рішення ВРП від 19.04.2018, № 1200/0/15-18. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1200910-18#Text

4.  Про доступ до судових рішень: Закон України від 22.12.2005 № 3262-IV. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/3262-15#Tex

5.    Про державну таємницю: Закон України від 21.01.1994, № 3855-XII. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/3855-12#Text

6.  Про доступ до публічної інформації: Закон України від 13.01.2011 № 2939-VI. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17#top

7.    Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних: Постанова КМУ від 21.10.2015 № 835. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/835-2015-%D0%BF#Text

8.  Про публічні електронні реєстри: Закон України від 18.11.2021 № 1907-IX.Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1907-20#top


Немає коментарів:

Дописати коментар