Колекції наукових & навчальних творів. Автор, упорядник - канд. юрид. наук, доцент, - Марченко Віктор Борисович


Collections of scientific & educational works

пʼятницю, 15 жовтня 2021 р.

Марченко В.Б. ПЕРСПЕКТИВИ СКАСУВАННЯ АДВОКАТСЬКОЇ МОНОПОЛІЇ В УКРАЇНІ ТА ЙОГО ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ГОСПОДАРСЬКОГО ПРОЦЕСУ. Зб. матер. Всеукр. Наук.-практ. конференції «Політико-правова реформа в Україні: теорія, методологія, праксеологія» (15 жовтня 2021 року) / ред. кол. Кузьменко О.В., Чорна В.Г. – К.: Видавничий центр «Кафедра», 2021. – 196 с. С. 164-167. [#072]


 


Марченко В.Б.,
професор кафедри підприємницького та корпоративного права 
КНЕУ ім. Вадима Гетьмана, м. Київ, Україна

ПЕРСПЕКТИВИ СКАСУВАННЯ АДВОКАТСЬКОЇ МОНОПОЛІЇ В УКРАЇНІ ТА ЙОГО ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ГОСПОДАРСЬКОГО ПРОЦЕСУ

Запровадження у 2016р. так званої адвокатської монополії ніколи не сприймалось однозначно в українській правничій спільноті [1]. Прихильники апелювали до більш високого, на їх думку, правового рівня представництва у судах, який забезпечать особи із адвокатськими посвідченнями. Противники посилались на штучне звуження прав учасників судових справ щодо вибору представників у судах на свій власний розсуд.


Тому коли у 2019 нова політична сила задекларувала курс на скасування адвокатської монополії, це було жваво сприйнято учасниками даного суспільно-правового дискурсу. Однак на сьогодні, через два роки після проголошення зазначеного курсу, вирішального рішення з даного питання все ще не прийнято. Таким чином, є актуальним дослідити перспективи реалізації вищими органами держави по суті політико-правового рішення щодо скасування адвокатської монополії в Україні.

Як відомо, адвокатська монополія була запроваджена в Україні у 2016р. шляхом внесення до Конституції України [2] статті 131-2 Законом України (ЗУ) Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) від 02.06.2016 № 1401-VIII [3]. Відповідна норма вказаної статті визначала, що виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення. Ця конституційна настанова була реалізована і в новій редакції Господарського процесуального кодексу (ГПК) від 03.10.2017р. [4], відповідно до п.1 ст.58 якого представником у суді може бути адвокат або законний представник.

У чому полягає законодавчий механізм скасування адвокатської монополії? Він надзвичайно простий – це зміна редакції статті 131-2 Конституції України (КУ), яка запропонована у Проекті Закону України Про внесення змін до Конституції України (щодо скасування адвокатської монополії) [5]. Проект таких змін до КУ відповідно до вимог ст. 154 КУ був внесений Президентом України, датований 29.08.2019 за номером 1013 та був визначений ним як невідкладний. При цьому у діючій нормі статті 131-2 КУ про те, що «виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення» вилучається частина про виключність представництва адвокатом іншої особи у суді, і одночасно залишається частина про виключність захисту особи від кримінального обвинувачення. Тобто, адвокатська монополія зберігається виключно у сфері кримінального переслідування.

Відповідно до вимог ст.159 КУ законопроект про внесення змін до Конституції України розглядається Верховною Радою України за наявності висновку Конституційного Суду України (КСУ) щодо відповідності законопроекту вимогам статей 157 і 158 Конституції.

Слід відзначити, що КСУ надзвичайно оперативно, вже 31.10.2019, виніс свій Висновок [6] щодо зазначеного Законопроекту, тобто, всього через два місяці після подання. Резолюція Висновку є позитивною і визнає Проект таким, що відповідає вимогам статей 157 і 158 Конституції України. При цьому КСУ також відзначає, що запропоновані зміни «розширюють можливості здійснення представництва в суді».

Відповідно до статті 155 КУ зазначений Законопроект про внесення змін до Конституції України має бути попередньо схвалений більшістю від конституційного складу Верховної Ради України (ВРУ). Тому відповідна Постанова ВРУ Про попереднє схвалення законопроекту про внесення змін до Конституції України (щодо скасування адвокатської монополії) була прийнята 14.01.2020р. [7].

Що стосується остаточного схвалення Законопроекту про скасування адвокатської монополії, то відповідно до статті 155 КУ він вважається прийнятим, якщо на наступній черговій сесії Верховної Ради України за нього проголосувало не менш як дві третини від конституційного складу Верховної Ради України. Оскільки Постанова про попереднє схвалення була прийнята на першій сесій дев’ятого скликання ВРУ, то за буквальним граматичним тлумаченням терміну «наступна чергова сесія» такою сесією мала бути друга сесія дев’ятого скликання ВРУ. Однак відносно вказаного терміну існує офіційне тлумачення КСУ викладене у його Рішенні від 15 березня 2016 року [8]. Відповідно до цього Рішення КСУ наступною черговою сесією ВРУ є чергова сесія парламенту, яка має відбутися відповідно до положень розділу XIII КУ та Регламенту ВРУ і на якій законопроект про внесення змін до КУ, попередньо схвалений більшістю від конституційного складу ВРУ, вважатиметься прийнятим як закон, якщо за нього проголосує не менш як дві третини від конституційного складу ВРУ. Тобто, дотримання безпосередньої наступної черговості щодо вибору сесії для остаточного схвалення конституційного законопроекту не вимагається від ВРУ.

Фактично Законопроект про скасування адвокатської монополії був внесений до порядку денного лише шостої, тобто поточної на даний момент, сесії дев’ятого скликання Постановою ВРУ від 07.09.2021р. [9], що враховуючи вищезазначене офіційне тлумачення, відповідає конституційним приписам. Отже, у найближчі місяці правова спільнота України отримає відповідь законодавчого органу щодо питання про адвокатську монополію в Україні.

Підсумовуючи даний розгляд, варто зосередитись на сутнісному боці питання. На нашу думку запровадження адвокатської монополії в Україні є невиправданим штучним звуженням прав учасників судових справ щодо вибору своїх представників у суді. Зокрема, стосовно господарського процесу слід відзначити, що тут розглядаються справи, які переважно вимагають від представників глибоких знань і досвіду у господарській сфері. При цьому адвокати, які за означенням є фахівцями переважно у процесуальних галузях, далеко не завжди мають відповідну кваліфікацію з матеріально-правових питань господарювання. За таких умов до справи у господарському суді або має додатково залучатись правник-«матеріальник», або у гіршому варіанті, справа може перейти у режим процесуальної тяганини у буквальному сенсі, коли адвокат намагається затягнути справу до нескінченності у сподіванні на ефемерні правові, а то й взагалі позаправові чинники. У цілому дана проблема є багатосторонньою і не вичерпується лише вищезазначеним аспектом. Однак саме вільна конкуренція правників, незалежно від їх адвокатського статусу, з нашого погляду, сприятиме оптимізації якісних і вартісних показників представництва у господарському та інших судах.

Вважаємо, що слід погодитись із вищезгаданим Висновком КСУ про те, що зміни, запропоновані Законопроектом №1013 від 29.08.2019р. розширюють можливості здійснення представництва в суді і підтримати рішення про скасування адвокатської монополії.

 

ЛІТЕРАТУРА:

 

1. Скасування адвокатської монополії: які зміни пропонують внести до Конституції. Слово і діло. 12 жовтня 2021. URL: https://www.slovoidilo.ua/2021/10/12/infografika/pravo/skasuvannya-advokatskoyi-monopoliyi-yaki-zminy-proponuyut-vnesty-konstytucziyi

2.  Конституція України: від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text

3. Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя): Закон України від 02.06.2016 № 1401-VIII. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1401-19#Text

4.   Господарський процесуальний кодекс України: в редакції від 03.10.2017р. № 1798-XII. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1798-12#Text

5.   Проект ЗУ Про внесення змін до Конституції України (щодо скасування адвокатської монополії): від 29.08.2019р. №1013. Офіційний портал ВРУ. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?id=&pf3511=66242

6.   Висновок КСУ у справі за конституційним зверненням ВРУ щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України (щодо скасування адвокатської монополії) вимогам статей 157 і 158 Конституції України: від 31.10.2019 № 4-в/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v004v710-19#Text

7.   Постанова ВРУ Про попереднє схвалення законопроекту про внесення змін до Конституції України (щодо скасування адвокатської монополії): від 14.01.2020 № 434-IX. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/434-IX#Text

8. Рішення КСУ у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо офіційного тлумачення положення "на наступній черговій сесії Верховної Ради України", яке міститься у статті 155 Конституції України: від 15 березня 2016 року, № 1-рп/2016. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001p710-16#Text

9.   Постанова ВРУ Про порядок денний шостої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання: від 07.09.2021р. № 1708-IX. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1708-20#Text

Немає коментарів:

Дописати коментар